Recording Session 21 November 2009: She's a Woman
Locatie: Giverbo, Louis Pasteurstraat 2, Oud-Beijerland
Opgenomen:
She's A Woman (Lennon/McCartney)
Gerepeteerd:
Taxman (Harrison)
Things We Said Today (McCartney)
Dig A Pony (Lennon)
Zinkopeters Maken Eerste Kwaliteitsopnames!
De Hoogvliet Zinkopeters namen vandaag, geinspireerd door de voorspoedig verlopen repetitie van 17 oktober jongstleden, het nummer She's A Woman op met een professionele set microfoons. Zo werd het gloednieuwe drumstel van Thomas nu eens eindelijk goed uitversterkt en kwam zijn basskick eindelijk eens hoorbaar in de mix terecht. Peter mocht dan de afslag Zierikzee gemist hebben (nou ja, wie wil daar nou ook naar toe?), en door de file bij Dordrecht een uur te laat op de sessie verschijnen, het uitstekende geluid wat hij daarna realiseerde met zijn opname apparatuur maakte veel goed. Zo werden er "live" in een paar uur tijd niet minder dan negen takes volledig uitgespeeld, waarvan er drie bewaard bleven. Hieruit werd take 8 als "beste" geklassificeerd. Hierop werd, door middel van "overdubbing" door Peter het gitaarsolootje toegevoegd, en door Thomas de maracas. Peter zong daarna een lead vocal in, wederom tamelijk "live", dat wil zeggen, in een keer zonder noemswaardige correcties door middel van "punch in". Tenslotte zong Thomas nog een harmony vocal in.
Daarna waren de andere heren klaar met hun potje schaak en hadden wel weer es zin in een stukje "speulen". Dus werden nog even snel de nummers van de vorige keer doorgenomen, maar dat viel wel zwaar tegen. De fut en de concentratie was er uit, en het klonk eigenlijk helemaal nergens naar.
Maar wat is er veel geleerd deze dag! Hoe je drums (basskick!) op moet nemen, dat de basgitaar via een SM58 voor het bakkie prima binnenkomt, hoe je alle 8 kanalen moet benutten als je die mogelijkheid hebt. (Weggooien kan later altijd nog.) Hoe je strak kunt spelen, en waar je dan op moet letten. Dat de overspraak van zang op de overhead microfoons heel erg meevalt, en dat zelfs de overspraak van bas en gitaarpartijen nog best wel beheersbaar is. Dat je soms effe moet doorzetten om het eindresultaat net dat beetje meer te geven. Kortom, een waardevolle, leuke, en wederom inspirerende dag, waarvan de foto's getuigen!
Opgenomen:
She's A Woman (Lennon/McCartney)
Gerepeteerd:
Taxman (Harrison)
Things We Said Today (McCartney)
Dig A Pony (Lennon)
Zinkopeters Maken Eerste Kwaliteitsopnames!
De Hoogvliet Zinkopeters namen vandaag, geinspireerd door de voorspoedig verlopen repetitie van 17 oktober jongstleden, het nummer She's A Woman op met een professionele set microfoons. Zo werd het gloednieuwe drumstel van Thomas nu eens eindelijk goed uitversterkt en kwam zijn basskick eindelijk eens hoorbaar in de mix terecht. Peter mocht dan de afslag Zierikzee gemist hebben (nou ja, wie wil daar nou ook naar toe?), en door de file bij Dordrecht een uur te laat op de sessie verschijnen, het uitstekende geluid wat hij daarna realiseerde met zijn opname apparatuur maakte veel goed. Zo werden er "live" in een paar uur tijd niet minder dan negen takes volledig uitgespeeld, waarvan er drie bewaard bleven. Hieruit werd take 8 als "beste" geklassificeerd. Hierop werd, door middel van "overdubbing" door Peter het gitaarsolootje toegevoegd, en door Thomas de maracas. Peter zong daarna een lead vocal in, wederom tamelijk "live", dat wil zeggen, in een keer zonder noemswaardige correcties door middel van "punch in". Tenslotte zong Thomas nog een harmony vocal in.
Daarna waren de andere heren klaar met hun potje schaak en hadden wel weer es zin in een stukje "speulen". Dus werden nog even snel de nummers van de vorige keer doorgenomen, maar dat viel wel zwaar tegen. De fut en de concentratie was er uit, en het klonk eigenlijk helemaal nergens naar.
Maar wat is er veel geleerd deze dag! Hoe je drums (basskick!) op moet nemen, dat de basgitaar via een SM58 voor het bakkie prima binnenkomt, hoe je alle 8 kanalen moet benutten als je die mogelijkheid hebt. (Weggooien kan later altijd nog.) Hoe je strak kunt spelen, en waar je dan op moet letten. Dat de overspraak van zang op de overhead microfoons heel erg meevalt, en dat zelfs de overspraak van bas en gitaarpartijen nog best wel beheersbaar is. Dat je soms effe moet doorzetten om het eindresultaat net dat beetje meer te geven. Kortom, een waardevolle, leuke, en wederom inspirerende dag, waarvan de foto's getuigen!
Dinsdag 29 december 2009.
Locatie: Home Studio Peter
De oorspronkelijke Beatles-opname van She's A Woman bevat een pianopartij, weggedrukt op het rechterkanaal, en dat wilde Thomas er wel bij spelen. Thomas heeft thuis wel een piano ingespeeld op het mp3-tje van take 8, en die partij naar Peter gestuurd op CD, maar dat wilde toch niet helemaal synchroon blijven, gek genoeg. Vandaar een extra opname-sessie georganiseerd, die vandaag plaatsvond bij Peter thuis. Net zo als de Beatles in de late jaren zestig ook zelden nog allemaal samen tegelijk muziek opnamen, zo waren de halve Zinkopeters vandaag dus bijeen om de piano te overdubben op take 8. Peter fungeerde als technicus en producer op deze sessie. Daarna hebben beide heren gelijk een eindmix gemaakt.
De bezetting op deze track:
Thomas Bergwerff - Drums (vintage Ludwig kit!), piano, maracas, harmony vocal
Jos Bergwerff - Fender Jazz Bass
Ruud Wijmans - Fender Telecaster rhythm guitar
Peter Devilee - Lead guitar (Gibson Les Paul custom), lead vocal. In de eindmix is zijn "live" slaggitaar partij vervangen door de piano
De oorspronkelijke Beatles-opname van She's A Woman bevat een pianopartij, weggedrukt op het rechterkanaal, en dat wilde Thomas er wel bij spelen. Thomas heeft thuis wel een piano ingespeeld op het mp3-tje van take 8, en die partij naar Peter gestuurd op CD, maar dat wilde toch niet helemaal synchroon blijven, gek genoeg. Vandaar een extra opname-sessie georganiseerd, die vandaag plaatsvond bij Peter thuis. Net zo als de Beatles in de late jaren zestig ook zelden nog allemaal samen tegelijk muziek opnamen, zo waren de halve Zinkopeters vandaag dus bijeen om de piano te overdubben op take 8. Peter fungeerde als technicus en producer op deze sessie. Daarna hebben beide heren gelijk een eindmix gemaakt.
De bezetting op deze track:
Thomas Bergwerff - Drums (vintage Ludwig kit!), piano, maracas, harmony vocal
Jos Bergwerff - Fender Jazz Bass
Ruud Wijmans - Fender Telecaster rhythm guitar
Peter Devilee - Lead guitar (Gibson Les Paul custom), lead vocal. In de eindmix is zijn "live" slaggitaar partij vervangen door de piano
Zaterdag 23 Januari 2010.
Zinkopeters Maken Eerste Videoclip!
De Hoogvliet Zinkopeters namen vandaag, geinspireerd door de voorspoedig verlopen opnames een videoclip op in de betonfabriek van Verdoorn in Gouda. Een industriele locatie, die eigenlijk met het hele liedje niks te maken heeft, maar wel hartstikke artistiek oogt! De enige 'woman' aanwezig op locatie was Corine Bergwerff, vrouw van de drummer. Tja, iemand moest de camera bedienen! En de Playmates aan de muren natuurlijk, maar die zagen er wel stoffig uit inmiddels, want die waren van 2002.
Het was twee graden buiten en niet veel warmer binnen, maar gelukkig hoefden de druipneuzen niet close-up in beeld. Er was warme koffie van het management van Verdoorn (waarvoor dank!), en door het playbacken zie je ook niet dat je een paar stijve vingers hebt en eigenlijk die akkoorden niet kunt spelen. Maar het staat wel aardig zo, die heren met winterjassen en zelfgebreide petten, met Fenders en Gibson om hun nekken, zie de fotoreportage. Bij elkaar zo'n 35 minuten beeldmateriaal geschoten, het meeste binnen.
De Hoogvliet Zinkopeters namen vandaag, geinspireerd door de voorspoedig verlopen opnames een videoclip op in de betonfabriek van Verdoorn in Gouda. Een industriele locatie, die eigenlijk met het hele liedje niks te maken heeft, maar wel hartstikke artistiek oogt! De enige 'woman' aanwezig op locatie was Corine Bergwerff, vrouw van de drummer. Tja, iemand moest de camera bedienen! En de Playmates aan de muren natuurlijk, maar die zagen er wel stoffig uit inmiddels, want die waren van 2002.
Het was twee graden buiten en niet veel warmer binnen, maar gelukkig hoefden de druipneuzen niet close-up in beeld. Er was warme koffie van het management van Verdoorn (waarvoor dank!), en door het playbacken zie je ook niet dat je een paar stijve vingers hebt en eigenlijk die akkoorden niet kunt spelen. Maar het staat wel aardig zo, die heren met winterjassen en zelfgebreide petten, met Fenders en Gibson om hun nekken, zie de fotoreportage. Bij elkaar zo'n 35 minuten beeldmateriaal geschoten, het meeste binnen.